Atentie la interactiunile dintre medicamente, suplimente alimentare si fitoterapie!

Consumul de suplimente alimentare si produse pe baza de plante este in crestere in tarile occidentale, inclusiv in randul pacientilor din spitale. In anumite cazuri, medicii nu sunt la curent cu faptul ca pacientii lor folosesc astfel de produse.

Spre deosebire de medicamente, suplimentele alimentare si produsele de fitoterapie nu sunt reglementate de autoritatile medicale, dar pot sta la baza unor interactiuni medicamentoase potential periculoase. De exemplu, sunatoarea este folosita pentru proprietatile sale asupra echilibrului emotional, dar este binecunoscut faptul ca poate induce interactiuni cu numeroase medicamente cu interval terapeutic mic. La fel, suplimentele cu omega-3 din uleiul de peste poate creste efectul antiplachetar in asociere cu antitrombotice.

O echipa de cercetatori israelieni a studiat evenimentele nedorite provocate de interactiunile medicamentoase asociate cu aceste produse la 947 de pacienti internati in spitale. Relatia de cauzalitate intre eveniment si interactiunea cu un supliment alimentar sau produs de fitoterapie este determinat pe baza unei scale de probababilitate si dupa evaluarea a trei secialisti.

Un eveniment nedorit la 4% dintre consumatori

In studiu s-au identificat 89 de produse diferite folosite de catre jumatate dintre pacienti pe durata anului anterior, o medie de 2.1 produse per pacient. Consumul a fost mai mare la femei, cu o medie de varsta de 61 de ani.

Un eveniment nedorit posibil declansat de o interactiune medicamentoasa a fost constatat la 4% dintre consumatori, si s-a dovedit a fi cauza a 2% dintre internari.

Interactiunile medicamentoase sunt cauza unei internari din 55

Printre cele 25 de interactiuni descrise la acesti pacienti, relatia de cauzalitate a fost considerata ¨probabila¨ pentru 14 dintre ele, si ¨posibila¨ pentru 11. Efectul advers cel mai sever a implicat interactiunea dintre metadona si salvie, datorita inhibitiei citocromului cyp 2D6. Alte interactiuni probabile au fost identificate intre: digoxin si ceai verde, clopidogrel si curcuma, aspirina si semintele de in si omega 3 din uleiul de peste, levotiroxina si calciu si fier.

Aceste interactiuni au fost semnificativ mai frecvente la pacientii mai in varsta, cu comorbiditati oftalmologice si gastro-intestinale, si la cei care au consumat cantitati mai mari de suplimente alimentare sau produse de fitoterapie in asociere cu medicamente.

Studiul mai arata ca o internare in spital din 55 ar putea fi consecinta unui eveniment nedorit provocat de interactiunea dintre un medicament si un supliment alimentar sau produs de fitoterapie. Chiar daca este dificil de afirmat cu certitudine ca aceste statistici raman constante in contexte diferite, aceste rezultate ar trebui sa incurajeze medicii sa ii intrebe pe pacientii lor despre eventuala utilizare a acestor produse, si sa precizeze aceste informatii in dosarul lor medical. In cazul in care o astfel de interactiune este suspectata, ar trebui sesizat un centru de farmacovigilenta.


La noi plantele medicinale si suplimentele alimentare sunt adesea privite ca un panaceu pentru tot felul de afectiuni…”Natural” este asociat cu “sigur”, “fara risc”, “fara efecte secundare”. In realitate, lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Sfatul meu sincer este sa va informati, sa vorbiti sincer cu medicul si farmacistul vostru despre orice preocupare de sanatate, inclusiv daca vreti sa incepeti o terapie alternativa. Acestia va pot ghida cum sa evitati probleme si sa fie intr-adevar in benecifiul vostru.

Sursa: Adverse Events associated with Interactions with Dietary and Herbal Supplements among Inpatients

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *